
mogelijk wordt. Door het opgenomen interactieve ele-
ment in elk onderdeel wordt getracht te laten aankno-
pen bij de ouder of leerkracht en bij het eigen ervaren.
Zo wordt geprobeerd hen toe te laten een nieuwe erva-
ring op gang te brengen die een zekere evolutie kan in-
houden. Hierbij is er niet steeds een focussen op wat als
ouder te kunnen doen, maar ook of vooreerst een focus-
sen op wat het kind nodig heeft om zich te ontwikkelen.
Zo ouders uit te nodigen tot denken en niet de klemtoon
te leggen op het eigen opvoedingsgedrag, maar op het
uitgaan van de situatie voor de ouder. Om zo als ouder
gemakkelijker te kunnen komen tot oplossingen, zonder
te blijven hangen in zich herhalende opvoedingspatro-
nen die het ouder-zijn bemoeilijken. Alzo ouderhandelen
niet enkel en zozeer waar te nemen als bepaald door ei-
gen opvoeding, maar als resultaat van een complex sa-
menspel van situatie, kind en ouder. Hierbij is het be-
langrijk voor de ouder uit te gaan van eigen situatie en
handelen, het eigen verhaal en ervaren, en de eigen
kracht, en hier plaats en ruimte voor te bieden. Zoals
een gevoel van kunnen, dat soms omslaat in onmacht.
Of gevoelens van blijheid en affectie, die samengaan met
gevoelens van droefheid en afstand. Of aandacht en
zorg voor zichzelf als uitgangspunt om aandacht en zorg
te kunnen geven aan het kind. Of het weten van het hoe
als ouder niet te claimen, maar een samen met kind zoe-
ken naar het hoe.
Fundamenteel psychologisch en pedagogisch onderzoek