. kind helpen in het ontwikkelen van denk-, leer- en
gedragsvaardigheden zodat minder angst of stress ont-
staat of deze gevoelens minder hinderlijk werken : mo-
gelijkheden beter leren benutten, kalmte hervinden,
boodschap aflezen, stap-voor-stap, positieve en haal-
bare verwachtingen, perfectionisme minderen, niet over
zichzelf struikelen, zelfkennis en eigenwaardegevoel ver-
groten, zelfmotivatie, andere kant van zichzelf aanspre-
ken, ander uitgangspunt voor handelen zoeken, stress-
uitlokker leren onderscheiden, deelproblemen overwin-
nen, aandacht op taak richten eerder dan op zichzelf, van
zorg om mislukken naar zorg om te lukken, fouten als
leermomenten ervaren, angst als taakspanning onder-
kennen, zich een nieuwe kans gunnen, nuanceren en re-
lativeren, vraag verleggen van kan ik het naar hoe kan ik
het, laten ervaren vat te hebben op situatie, spanning
hoort erbij, spannings- en ontspanningsmomenten af-
wisselen, veerkracht ontwikkelen, eerste en tweede per-
ceptie en reactie, gedachtencarrousel uitstellen, leiding
herwinnen, alternatief schema activeren, ander spoor
bewandelen, het voor jezelf niet verpesten, jezelf een
kans geven, minder beoordelend meer waarderend met
je omgaan, herstarten, eerst doen dan oordelen, richten
op positieve gevoelens, focus verleggen naar wat je wel
kan, positieve voorstelling maken van je uitvoering, ne-
gatieve zekerheden over zichzelf omzetten in vragen, an-
ders leren aankijken tegenover en omgaan met falen, an-
ders leren denken, niet-helpende en onjuiste gedachten
omzetten in helpende en juiste gedachten...