
Waar om in de opvoeding ? 103
Zonder dat je het altijd bewust bent, kan het in de op-
voeding van je kind rond iets komen draaien. Iets wat je
wil, of juist niet wil.
Het wat van waarden, normen en kwaliteiten jongeren-
thema 111
Wat kunnen waarden, normen en kwaliteiten concreet
betekenen en zijn in het opvoedingsgebeuren ?
Wat activeerde je ? Schema’s als voorspeller 118
Om te weten hoe je iets moet begrijpen, hoe je moet re-
ageren en welke situatie zich voordoet, ga je veelal af op
wat je meent dat iemand activeerde in interactie met je.
Wat activeerde ik ? 123
Wat activeer je bij je kind, zodat je kind zo reageert ?
Wat activeert iemand in je ? 131
In contact met iemand wordt iets in je geactiveerd dat
meer of minder aan je behoeften tegemoet komt. Hoe
in contact meer aan je behoeften tegemoet weten ko-
men ?
Wat komt eerst, wat komt later ? 137
Als ouder kan je merken dat wat voorafgaat, wat volgt
kan beïnvloeden. Wil je iets beter begrijpen, dan kan je
eens verder terugkijken.