
gevoelens en andere gedachten. Je gevoelens en ge-
dachten zijn dan een gegeven, dat je via je mentale pro-
cessen tracht te beoordelen en te wijzigen zodat ze een
groter realiteits- en bruikbaarheidsgehalte verwerven.
Kom je er zelf niet uit, dan kan je je gevoelens en gedach-
ten trachten delen met elkaar en dit op een niet beschul-
digende of niet aanvallende wijze. Het gaat in je voorstel-
ling om een moeilijkheid die bespreekbaar is. Om zo te
zien waarin je elkaar kan vinden en wat bruikbaar is naar
elkaar toe.
Gevoelens doseren is evenwel iets anders dan aan je ge-
voelens voorbijgaan, waardoor ze anders gemakkelijk
gaan toenemen. Gevoelens zijn zowat steeds een signaal
dat iets in gevaar komt. Door hier voor jezelf en samen
met elkaar wat aan te doen, kan het signaal afnemen en
meteen je emotieniveau. Je kind of jijzelf als ouder kan,
bijvoorbeeld, boos worden omdat je ervaart dat er te
weinig naar je geluisterd wordt. Je kan dan nagaan hoe
je beter beluisterd zou kunnen worden, bijvoorbeeld,
door tijdig iets aan te geven, of door wat kan en wat je
verwacht beter op elkaar af te stemmen. Nuttig is ook de
verschillende mogelijke emoties precies te weten her-
kennen. Bijvoorbeeld, was je teleurgesteld, angstig, op-
gewonden of boos. Elk van deze emoties verwijst naar
iets anders, dit omdat onderliggend een andere be-
hoefte aanwezig is. Bijvoorbeeld, iets loslaten, ietwat af-
stand nemen, hulp vragen, doorzetten. Tenslotte kan je
trachten een zekere tolerantie te ontwikkelen tussen