als leerpatroon en meer of minder bewust gebruikt wor-
den door leerkrachten en leerlingen. Belangrijk is aan-
dacht te geven aan het gebruikt leerschema en na te
gaan of dit overeenstemt met de verwachting van de
leeromgeving.
Om leerstof te verwerken kan je het kind leren zich vra-
gen te stellen, wat het graag wil weten, kijken wat nieuw
en wat reeds gekend is, welke ervaring reeds met onder-
werp, voorbeelden over onderwerp te zoeken, toepas-
singen na te gaan, samen te vatten, beelden voor te stel-
len, welk filmpje of presentatie te kunnen maken, hoe
schematisch weergeven, verbanden te leggen, volgorde
te bedenken, veranderingen te verwoorden, in andere
woorden zeggen, in eigen woorden zeggen, eens een-
voudiger formuleren, in één minuut voornaamste op-
schrijven, wat is nog niet helemaal duidelijk, formuleren
hoe onderwerp je aanspreekt, op welke manier interes-
sant, eigen toepassingen zoeken, uit te leggen aan
(denkbeeldig) iemand, met iemand over onderwerp pra-
ten, met jezelf over onderwerp praten, enkele
(toets)vragen bedenken over onderwerp, wat terug te
vinden op het internet, welke (betrouwbare) sites, wat
onjuist is over onderwerp, wat je nog wil weten, welke
vragen gebleven zijn, wat denk en voel je nu bij dit on-
derwerp, wat vond je tof of prettig, welke twijfels zijn ge-
bleven, welke bedenkingen, welke houding tegenover
onderwerp, is het iets voor je, wat en hoe reeds kunnen
gebruiken.