stijl die geleid heeft tot onaangepaste schema's. Belang-
rijk is de emotionele noden van het kind te onderkennen
(tekort aan veiligheid, vertrouwen, …) en te weten hoe
deze behoeften tegemoet te gaan (door steun, erken-
ning, …). Dit zo nodig uit te zoeken en te leren kennen
om het kind te weten geven wat het mist en nodig heeft
om te groeien en zich te ontwikkelen.
Her-ouderen concreet als toepassing
Onveiligheid, onzekerheid, onstabiliteit, onduidelijkheid,
onwetendheid, ongeborgenheid, onbegrip, afstand,
geen steun, geen bevestiging, miskenning, afwijzing,
ontwaarding, onrecht, geen controle, onzelfstandigheid,
isolement, tekortschieten, zwakte, mislukken, ... dit als
mogelijk tekortervaren bij het kind, waarbij aan behoef-
ten van het kind niet en vaak bij herhaling niet wordt vol-
daan. Dit waardoor stilaan onaangepaste schema's als
wantrouwen, onvolwaardigheid, afhankelijkheid, misluk-
king, onderwerping, nood aan goedkeuring, overmatige
controle en uitgesproken hoge normen tot ontwikkeling
komen.
Druk, dwang, eisen, dreiging, beschuldiging, onvrijheid,
geen kansen, geen vertrouwen, controle, verwerping,
overwicht, wispelturigheid, ongeduld, onvriendelijkheid,
negerend, niet mee rekening houdend, ... dit als eenzij-
dige aanpak van de ouder, welke weinig mogelijkheden
biedt om aan behoeften van kind tegemoet te komen.